American Express: Metallkortet

Mål

Våren 2019 lanserade American Express till Platina-kort i metall för första gången på den nordiska marknaden. Miltton fick i uppdrag att lansera nyhet och få folk att ansöka om kortet.

Utmaning

Vår utmaning låg i att det utöver att kortet var gjort i metall inte fanns några fördelar. Dessutom var den årliga kortavgiften 10 % högre än ordinarie AmEx-kort.

Kreativt tillvägagångssätt

Med ett kreditkort i metall kan du inte bara shoppa och få tillgång till lyxiga lounger, du kan också öppna flaskor, hugga ved och göra upp eld. Vi gick ut i den nordiska vildmarken för att bevisa att så var möjligt. Med oss hade vi den världsberömda Kristofer Hivju som använder sitt Platina-kort för att ta sig fram. Ett lyxigt kreditkort som används som en schweizisk armékniv var allt som behövdes för att få vår målgrupps uppmärksamhet. Plus noggrann medieplanering och ett lyckat influencersamarbete.

Resultat

Stor framgång! Två veckor efter att kampanjen lanserades hade kortansökningarna ökat med 177 %.