Carl och Oscar

Tips och trix för att jobba mer effektivt i Google Analytics 4

Oscar Andersson, martechkonsult, och Carl Molin, performance marketing-specialist på Miltton Insights har sammanfattat sina 10 bästa tips för att inte gå vilse i användningen av den nya versionen av Google Analytics.

 

  1. Börja med grunderna: Den event baserade datamodellen, event parametrar och den användarcentrerade strategin. Bra förståelse av grunderna kommer hjälpa dig senare.
  2. Mycket gratis online kurser: För att bemästra Google Analytics 4 som kommunikatör och marknadsförare så borde du till en början utforska de onlinekurser och resurser som Google erbjuder. Detta för att få en grundläggande förståelse för plattformen och dess nya funktioner. Man bör lära sig om det nya gränssnittet och användarupplevelsen av GA4, förstå var data visas och hur rapporter struktureras. Google publicerar regelbundet artiklar om nya funktioner, bäst praxis och användningsfall på sin officiella blogg.
  3. Få praktisk erfarenhet: skapa en testinstallation av GA4 där du kan experimentera med datainsamling och rapportering. Lär dig implementera events och skapa olika typer av rapporter för att analysera datan, bli bekväm med det nya gränssnittet, rapporterna och event tracking kapabiliteter.
  4. Ny datastruktur: GA4 skiljer sig från tidigare versioner. Man behöver skapa sig en förståelse hur evenemang och händelser hanteras för att utvinna meningsfulla insikter.
  5. Fokus på användare: GA4 har ett större fokus på användarcentrerad data istället för traditionella sessioner. Detta innebär att det är mer fokus på det individuella användarbeteendet, vilket ger ett djupare förståelse för hur användare engagerar sig med ditt innehåll. Viktigt att förstå och analysera användarbeteendet för att optimera din marknadsföring.
  6. Prioritera och fokusera på de viktigaste eventen: Identifiera de viktigaste interaktioner en kund gör mot era mål ni har skapat för att tracka de eventen och använd event parametrar effektivt för att samla in värdefull data. GA4 erbjuder en mer flexibel och användarcentrerad metod för detta. Där man har en bredare uppsättning för interaktioner, vilket genererar en djupare förståelse för användarbeteendet över tid. Det är samtidigt bra att skapa en tydlig namngivningsstruktur som håller i framtiden när man börjar tracka fler och fler events.
  7. Prediktiv analys och prediktiva metrics: Mer fokus på användandet av AI-drivna prediktiva metoder för att förutsäga användarbeteenden och konverteringar. Detta är en kraftfull funktion som kan vägleda ens marknadsföringsstrategi. Detta kan bidra till att ge insyn i vart det är mest sannolikt att användare konverterar i framtiden. Det kan även ge kommunikatörer vägledning kring anpassat innehållsförslag, vilket innehåll och erbjudanden som är mer sannolika att engagera och konvertera. Och bättre insyn kring budgetfördelning för att upptäcka vilja kanaler och kampanjer som man bör prioritera för att generera konverteringar. Prediktiva metrics kan vara väldigt kraftfullt om det används på ett bra sätt där Google Analytics 4 skapar prediktiva metrics på till exempel potentiell intäkt på kundnivå. Då kan man som kommunikatör och marknadsförare sedan använda dessa insikter för att identifiera olika nivåer, segmentera och anpassa kommunikationen för att optimera intäkter.
  8. Integrering med Google Ads: Fördelaktig funktion för att förstå annonsernas prestanda. Bidrar till att ge en helhetsbild av ens annonser i förhållande till användarbeteende och konverteringar på din webbplats eller app. Det finns även möjlighet till attributionsanalys, där man kan spåra hur annonser påverkar användarbeteendet över tid och vilken roll det har i konverteringsvägen. Vilket kan bidra till en ökad förståelse kring vilka annonser som är mest inflytelserika.
  9. Upptäck den nya utforskningshubben: som har flera olika avancerade analysverktyg. Vanliga utforskningsrapporter som låter kommunikatörer och marknadsförare skapa sina egna rapporter, funnel analys som hjälper en förstå kunders konverteringsväg och path analys som visualiserar de vanliga vägarna en kund navigerar på sidan/appen.
  10. Analysera och iterera: Man blir inte vass över en dag så se till att du har tid att kontinuerligt analysera datan. Identifiera trender, mönster och möjligheter använd sedan dessa insikter för att optimera din marknadsföring och nå bättre resultat över tid.

Se upp för:

  • Felaktig implementering av GA4-koden: Det kan leda till att datainsamlingen blir inkorrekt, vilket i sin tur påverkar den analys och insikter som du får från plattformen. För att undvika detta så bör man se till att följa den dokumentation som finns till hands. Man bör testa och validera innan man går live med nya koder, säkerställ att data både samlas in och rapporteras in korrekt. Använd webbplatsverktyg som finns där ute, exempelvis Google Tag Manager för att hantera och implementera koden.
  • Avsaknad av measurement plan: Att samla in för mycket data utan att ha en plan är även en vanlig fallgrop och leder till rörig data som gör det svårt att följa upp och hitta insikter eller irrelevant data och felaktiga insikter. Fokusera på att samla in data på viktiga interaktioner från kunden för att nå era mål.

 

För mer hjälp och stöd kontakta oss här på Miltton Insights där vi specialiserar oss på digital marknadsföring och analys med implementering, strategi och analytiker!

 

Mer information:

Carl Molin
Performance marketing-specialist på Miltton Insights
carl.molin@miltton.com
+46 70 308 10 78

Oscar Andersson
Martech-konsult på Miltton Insights
oscar.andersson@miltton.com
+46 73 529 65 37